Newspaper article

15 JULI 2011, HENGELO – Last week I had an interview with a regional newspaper (De Twentsche Courant Tubantia) in the Netherlands where I live. The story is all about my aeronautical passion, yes, flying. Journalist Wim Goorhuis crafted a nice article and it was printed in the Saturday edition in this newspaper. You can read the full story here (it’s in Dutch).

Eindelijk achter de knuppel

Hij had een droom. En Christian van der Meij deed wat hij van kinds af aan wil­de: hij haalde z’n vliegbre­vet. De vastberaden Henge­loër zoekt nu een luchtvaart­maatschappij die nog een plek in de cockpit vrij heeft.

door Wim Goorhuis / foto Charel van Tendeloo


foto Charel van Tenderloo

Hij heeft de droom al lang. Zo klein als hij was, Christian van der Meij wilde piloot worden. Geen straaljagerpiloot zoals de meeste jongetjes. Maar vliegen in een groot passagiersvliegtuig, dat leek hem mooi. „Mijn passie lag altijd al bij de burgerlucht­vaart.” In de gecombineerde werk/hobbykamer van de Henge­loër is die voorkeur nog steeds dui­delijk te zien: overal staan en han­gen schaalmodellen van passagiers­vliegtuigen. Als kind heeft hij al brieven gestuurd naar luchtvaart­maatschappijen. ‘Ik wil piloot wor­den’, schreef de jonge Christian naar KLM, Martinair en Transavia. Het is hem uiteindelijk gelukt. Maar eenvoudig was het niet. „Ik heb tijdens m’n schooloplei­ding alles gedaan om daadwerke­lijk in de cockpit te komen.” Maar dan wijst hij op de bril die hij toen ook al droeg. Nog niet zo lang geleden was het voor brildra­gers onmogelijk om een pilotenop­leiding te volgen. „Dus ben ik een technische opleiding gaan volgen bij de mts.” Als gezagvoerder niet kon, dan maar een trapje lager. Een boordwerktuigkundige moet alle systemen in het vliegtuig be­waken. En de werkplek van die functionaris is ook in de cockpit. Maar helaas: de computers deden hun intrede. Ook in de luchtvaart. Toen Van der Meij mts- examen had gedaan was er geen werk voor hem. „‘Je bent opgeleid voor werkl­oze’, zeiden ze bij het arbeidsbu­reau tegen me.”

 

Hij was zich nog aan het beraden op z’n toekomst, maar ondertus­sen werd hij steeds vaker gevraagd om foto’s te maken. „Fotografie was m’n hobby. Een portretje, een bruiloft, dat soort dingen deed ik wel eens. Blijkbaar had ik een ga­ve.” Na de elektrotechnische oplei­ding deed Van der Meij ook nog de opleiding tot vakfotograaf. In­middels verdient hij z’n geld met de camera: de Hengeloër is freelan­cefotograaf.

Pilot4hire biedt zich aan

Hij gaat ver in zijn poging om een betaalde baan in de luchtvaart te zoeken. Christian van der Mij heeft een aparte internetsite gemaakt waarin hij zichzelf aanbiedt: http://web.pilot4hire.eu/ Hij is, zoals hij het zelf omschrijft, ‘ looking for a job in the air.’ Wat het ook maar is: Van der Meij wil wel achter de stuurknuppel. Als vlieg­tuigen bijvoorbeeld moeten wor­den ingezet voor een luchtbrug of humanitaire hulp. Op zijn site geeft de piloot ook antwoord op de vraag waarom hij zo desperaat op zoek is naar een baan als piloot: ‘Daar is maar een woord voor: pas­sie.’

 

Maar ondertussen bleef de cockpit lonken. Dat wist ook moeder Van der Meij. Zij gaf haar zoon in 2005 een vliegles cadeau. Niet lang daar­na zat Christian voor het eerst echt op de plek waar hij z’n hele le­ven al wilde zitten: achter de stuur­knuppel van een vliegtuig. „Ma wist het natuurlijk ook altijd al…” Verbazingwekkend was het na­tuurlijk niet dat de luchtvaarten­thousiasteling meteen verkocht was. Hij kreeg de smaak te pakken en volgde de ppl-opleiding, priva­te pilot license. Van der Meij ‘vloog’ door de theorie en de prak­tijk. De praktijk deed hij onder lei­ding van de Hengeloër Hans Men­ting. „Een echte vliegenier. Ik heb met hem heel wat leermomenten gehad.”

Een beetje lastig was het wel want in die periode was het vliegveld Twente ook nog tijdelijk dicht. Maar het lukte en Van der Meij ging meteen door met de basisop­leiding tot verkeersvlieger. Eerst de theorie met een enorme stapel boeken voor veertien examenvak­ken. „ Ik werkte overdag, soms was ik tot drie uur ’s nachts aan het le­ren.” Hoe communiceer je in een vliegtuig, hoe moet een vliegtuig beladen worden en hoe zitten de luchtvaartwetten in elkaar. Een pi­loot moet er alles van weten.

Voor de praktijk moest hij uren maken. Vliegen dus, 150 uur in to­taal. Dat deed hij door in 2006 het nuttige met het aangename te vere­nigen. In de Verenigde Staten. Want daar is vliegen een stuk goedkoper dan in Europa. Zoals een gewone toerist een auto of camper huurt voor een vakantie in de States, daar huurde Van der Meij in 2006 een Piper Cherokee. Vrouw en kind werden op de luchthaven ‘gedropt’ en vierden ge­woon vakantie. „Vliegen in de VS is veel goedkoper, het is veel leu­ker en je mag ook nachtvliegen.” Op een vliegveld in Orlando Flori­da volgde hij de opleiding voor een tweemotorige kist. En met een excentrieke, 160 kilo zware exa­minator naast zich, haalde hij het basisexamen voor beroepsvlieger. „Die man was zo zwaar, we moes­ten eerst brandstof lozen voor we opstegen, anders kon het niet eens.”

 

 

Dat examen is eigenlijk al een verhaal op zich. Tijdens de remproef op de startbaan barstte namelijk een remcilinder. „ Ook het landingsgestel wilde moeilijk in. Voor het examen moest ik in de lucht een van de motoren uit­zetten. Die kreeg ik al moeilijk weer aan. De examinator zei nog tegen me: ‘ Wat er ook gebeurt, je bent geslaagd.’ Hij bood aan de lan­ding te doen, maar dat heb ik zelf gedaan.” Met een commercieel vliegbrevet in z’n achterzak ( een zogeheten frozen Airline Trans­port Pilot License (ATPL) kwam de Hengeloër terug uit de VS. Daarmee kan hij verkeersvlieger worden. Of hij dat ook wil? „Man! Ik heb wel 200 sollicitatiebrieven geschreven.” Steeds weer nul op het rekest. „Er zijn al maatschappij­en failliet waar ik had gesollici­teerd.”

REGELMAAT

Wie een vliegbrevet heeft moet z’n uren maken. Ook Pi­lot4hire. „Ik probeer altijd zo’n twee à drie uur per maand te vliegen bij de Vliegclub Twente.”

 

‘De overeenkomst tussen dj, de fotografie en het vliegen? Alles wat ik doe is gedreven door passie.’

 Hij houdt moed. Maar ondertus­sen weet Van der Meij dat de kans steeds kleiner wordt dat hij op 38-jarige leeftijd nog aan de bak komt als verkeersvlieger. „ Iedereen heeft natuurlijk wel z’n contacten. Ik ook…” Maar inmiddels heeft hij z’n eigenlijke vak fotografie wel kunnen combineren met het vlie­gen. „Kijk maar eens op de site www.aerophototwente.nl.” En waarachtig. Bij calamiteiten die uit­stekend vanuit de lucht kunnen worden gefotografeerd klimt Van der Meij in een kist van de Vlieg­club Twente en vliegt laag over een ingestort dak van een stadion of een brandend natuurgebied. De foto’s worden verkocht aan kran­ten en andere media.

Dj Chris

Dj ChrisBij het Hengelose uitgaanspubliek is Christian van der Meij ook bekend. Als dj Chris heeft hij verschillende ja­ren gedraaid bij onder andere de Hengelose discothe­ken Jet Set en Genux. Als er ‘ leuke klusjes’ zijn kruipt Van der Meij overigens nog steeds achter de knoppen.

HET HOOGSTE WOORD

In gesprek met Hengeloërs met een mening. Wat beweegt ze, wat ergert ze en wat doen ze ermee? Vandaag: Christian van der Meij


Klik op de foto hieronder om hem te vergroten.

{gallery}stories/20110815_newspaper{/gallery}